4 mars 2013

1001 filmer

Nu är det äntligen dags. Som alla vet har jag alltid älskat film. Det är ett slags eskapism och avkoppling. Och jag har länge tänkt att jag skulle plöja igenom den här boken. En hemmastudie i filmhistorik. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska se alla filmer från början till slut, eller om jag ska se en film från olika årtionde varje gång, så att jag inte blir galen på alla stumfilmer i början. Men vi får se. Många av filmerna har jag redan sett, men de kommer jag att se om. Jag kommer att recensera varje film här i bloggen. Ett stort och jättenördigt livslångt projekt, säkerligen, men det kommer att bli väldigt roligt att vandra genom filmhistorien. 

Iallafall så börjar jag med Resan till månen (Le voyage dans la lune, Georges Méliès, 1902). Det ska blir väldigt kul att se den här kortfilmen (15 minuter), eftersom både Smashing Pumpkins video till Tonight, Tonight (1996) och filmen Hugo (Martin Scorsese, 2011) är baserade på Resan till månen. Den räknas även som den första sci-fi-filmen. Så det ska bli väldigt spännande.

Jag har en gammal utgåva av boken (1001 filmer du måste se innan du dör av Steven Jay Schneider), men jag uppdaterar mig på internet om nyare filmer som har tillkommit efter 2004.

Inga kommentarer: