17 mars 2013

The Great Train Robbery (1903)


Den här kortfilmen, som är skriven, producerad och regisserad av Edwin S. Porter, räknas (av vissa) som världens första westernfilm, och den har alla detaljer som behövs. Pistoler, cowboyhattar, ett rån och hästar. Dessutom är det den första on location-filmen. De filmar alltså på plats, utomhus. Det är inte någon speciellt bra film, men den är såklart viktig för filmkonsten.

Bilden här ovan visar den klassiska slutscenen där banditledaren skjuter mot kameran, vilket sedan dess har använts i otaliga filmer - omedvetet eller som en hyllning till den här filmen. Nu senast såg jag det i Breaking Bad, i säsongsavslutningen av säsong 3. Pinkman skjuter mot kameran. Tänker man på det så ser man det ganska ofta i film. Till exempel i James Bond-filmerna, där Bond skjuter mot kameran i introt.


Jag försöker just nu att få tag på Birth of a Nation (1915). Den finns på YouTube, men jag tror inte att jag orkar se hela i en och samma sittning, så jag vill gärna ha hela. Det är den första långfilmen på filmlistan, med betoning på lång. 190 minuter kontroversiell stumfilm. Men efter att ha sett Lincoln nyligen ska den bli intressant att se eftersom den handlar om samma sak, nämligen det amerikanska inbördeskriget, slutet på slaveriet och Ku Klux Klan.

1 kommentar:

Niklas och Lisa sa...

Superkul att läsa! När kommer nästa film? Vi längtar! Niklas och Lisa