3 februari 2012

reclaim the bed 2



Andra natten.
Får välling i sin säng 20.30, somnar i vår säng med Sebastian runt 21. Flyttas till sin egen säng. Vaknar mellan 22.30-23. Har bajsat. Kissar på pyjamasen när jag byter blöja. Får ny pyjamas och ny blöja. Får sen välling i sin säng. Somnar till men vaknar och ställer sig upp. Jag sitter kvar och klappar honom på ryggen. Säger "mamma är här" när han gnäller till. Men han är inte så speciellt gnällig. Bara jättetrött. Lägger sig ner och somnar. Ställer sig upp några gånger till men jag lägger ner honom försiktigt. Somnar till slut efter cirka 20 minuter. Hostar till några gånger men vaknar inte.
Tittar till honom när jag lägger mig runt kvart i tolv. Han har vänt sig i sängen. Vill inte väcka så jag lägger en filt över honom.
Sebastian sover på soffan eftersom han ska upp tidigt och vara barnvakt åt en kompis son.
Rufus vaknar 4-5 gånger under natten. Ställer sig upp i sängen och gnäller. Somnar om när han har fått nappen och försäkrat sig om att jag "sitter kvar" bredvid hans säng, som jag ju gjorde när han somnade.
Han vaknar 9.30 och då låter jag honom ligga i vår säng, men han vill bara busa så vi går upp.
Inte så mycket sömn för mig inatt, men han har legat i sin egen säng hela natten och det är ju jättebra. Förhoppningsvis slutar han också att vakna hela tiden, när han vänjer sig vid sin säng, och förstår att det är där han ska sova.
Det här går bättre än förväntat.


Inga kommentarer: